Filosofia ja elämänkatsomustieto

Last update 25.09.2015

Yleistietoa, opetussuunnitelmia, oppikirjoja ja linkkejä.

Laajin koulussa filosofiaa ja elämänkatsomustietoa opiskeleville tarkoitettu ilmainen opintoaineisto.

Ainoa opintoaineisto, joka vastaa elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmia.

Elämänkatsomustiedon opetussuunnitelma 2016

Tutustuaksesi opetushallituksen versioon elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmasta napauta tästä (html) tai tästä (pdf) tai tästä (doc).

Koko peruskoulun opetussuunnitelman  2016

saat esiin napauttamalla tästä.

Uutinen: Vaikka elämänkatsomustiedon opetussuunnitelma on huono, oppikirjojen muuttaminen sen mukaisiksi on jo aloitettu.

Ainakin suuri joukko oppikirjoista on valmiina ensi syksyksi.

Syksyn 2015 elämänkatsomustiedon ylioppilastehtävät saat näkyviin napauttamalla tästä

Kevään 2015 elämänkatsomustiedon ylioppilastehtävät saat näkyviin napauttamalla tästä.


Kevään 2015 filosofian ylioppilastehtävät html-muodossa saat näkyviin napauttamalla tästä.

Syksyn 2014 filosofian ylioppilastehtävät html-muodossa saat näkyviin napauttamalla tästä.

Syksyn 2014 elämänkatsomustiedon ylioppilastehtävät saat näkyviin napauttamalla tästä.


Kevään 2014 filosofian ylioppilastehtävät html-muodossa saat näkyviin napauttamalla tästä.

Kevään 2014 elämänkatsomustiedon ylioppilastehtävät saat näkyviin napauttamalla tästä.

Syksyn 2013 elämänkatsomustiedon ylioppilastehtävät saat näkyviin napauttamalla tästä.

Syksyn 2013 filosofian ylioppilastehtävät html-muodossa saat näkyviin napauttamalla tästä. ja pdf -muodossa napauttamalla

tästä.

Kevään 2013 elämänkatsomustiedon ylioppilastehtävät saat näkyviin napauttamalla tästä.

Kevään 2013 filosofian ylioppilastehtävät saat näkyviin napauttamalla tästä.

Filosofi och livsåskådning

20 läroböcker och vokabulär

Philosophy and Life View

20 books and dictionary in Finnish

Constructed language misil

misil

This language is not religion-dependent.

Sisällysluettelo Contents

  1. Filosofia ja elämänkatsomustieto
    1. Elämänkatsomustiedon opetussuunnitelma 2016
    2. Koko peruskoulun opetussuunnitelman  2016
    3. Filosofi och livsåskådning
    4. Philosophy and Life View
    5. Constructed language misil
  2. Katsomusaineiden didaktiikkaa
    1. Yleistä didaktiikkaa
    2. Kristillinen dogmatiikka
    3. Filosofian, elämänkatsomustiedon ja uskonnon didaktiikkaa
  3. Lukion filosofia, Filosofi i gymnasiet
    1. Opetussuunnitelmat ja lisätietoa
    2. Ilmaiset filosofian oppikirjat
    3. Filosofian ylioppilastehtävät
  4. Elämänkatsomustieto, livsåskådning
    1. Opetussuunnitelmat ja lisätietoa
    2. Peruskoulu Grundskola
      1. Ilmaiset oppikirjat
      2. Opetussuunnitelmat ja lisätietoa
    3. Lukio Gymnasium
      1. Ilmaiset oppikirjat
      2. Opetussuunnitelmat ja lisätietoa
    4. Elämänkatsomustiedon ylioppilastehtävät
  5. Kevään 2014 ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen
  6. Elämänkatsomustieto ainereaalissa
  7. Muuta tietoa
  8. Hyvä lukija!
    1. Esipuhe
    2. Sitten varsinainen esipuhe
  9. Ursprunget till "livsåskådning" (elämänkatsomustieto) i finska skolor
  10. The origin of the "life view" in Finnish schools
  11. Lisätietoa
  12. Kotisivu
  13. Matematiikan harjoitin
  14. Jumalaton kulttuurilehti - Goddless culture magazine
    1. In English and in Finnish
  15. Kirjoja
  16. Ehdotus lukion opetuksen järkiperäistämiseksi

Sivujen osoitteet tulostusta varten:

Katsomusaineiden didaktiikkaa

Yleistä didaktiikkaa

Ilmaista didaktiikkaa

Kristillinen dogmatiikka

http://etkirja.pp.fi/dogmatiikka.html

Filosofian, elämänkatsomustiedon ja uskonnon didaktiikkaa

Motivaatio, kv sopimukset, totuus jne...

Lukion filosofia, Filosofi i gymnasiet

Opetussuunnitelmat ja lisätietoa

Mitä filosofia on?
Vad är filosofi?
Opetussuunnitelma
Läroplan
Yliopistofilosofian sivustot
Filosofi.fi på svenska
Svenska material
Philosophy links in Internet
Logiikan alkeet Internetissä
Palautelomake

Ilmaiset filosofian oppikirjat

FI1 , FI2 , FI3 , FI4

Normatiivinen etiikka
Sukupuolietiikka
Metaetiikka
Deskriptiivinen etiikka

Filosofian ylioppilastehtävät

S 2012 K 2012 S 2011 K 2011
Vanhoja ylioppilastehtäviä
Vanhojen tehtävien sanaluettelo lukumäärineen
Ylioppilaskirjoitusten filosofit
Ylioppilaskirjoitusten sivistyssanat
Palautelomake

Elämänkatsomustieto, livsåskådning

Opetussuunnitelmat ja lisätietoa

Elämänkatsomustieto vai uskonto?
Mitä elämänkatsomustieto on?
Miksi evankelis-luterilaiset eivät pääse et:n opetukseen
Elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmat
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen
Koululait ja muut säädökset
Kysymyksiä ja vastauksia
Keskeiset ongelmat opetuksessa
Elämänkatsomustiedon opetusaineistoa ja linkkejä
Ohjeita kouluille
Dosentti Jouni Luukkaisen kantelut
Elämänkatsomustiedon stipendit
Kilpailut
Uskonnottomien uutisia
Religionskunskap i Sverige
Svenska material
Palautelomake

Peruskoulu Grundskola

Ilmaiset oppikirjat

et1 et2 et3 et4 et5 et6 et7 et8 et9

Opetussuunnitelmat ja lisätietoa

Elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmat
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen
Opetusvihjeitä: 1-5, 5-9
Verkkomateriaalia
Vähemmistöuskontojen oppikirjat
Palautelomake

Lukio Gymnasium

Ilmaiset oppikirjat

et10 et11 et12 et13 et14

Opetussuunnitelmat ja lisätietoa

Elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmat
Grunderna för läroplanen
Kirjat
Sanasto
Opinnot Helsingin yliopistossa
Uskontojen vertailutaulukko
Palautelomake

Elämänkatsomustiedon ylioppilastehtävät

S 2012 K 2012 S 2011 K 2011
Vanhoja tehtävä
Vanhojen tehtävien sanaluettelo lukumäärineen
Ylioppilaskirjoitusten sivistyssanat

Kevään 2014 ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen

Sekä elämänkatsomustiedon että filosofian ylioppilaskirjoituksiin kannattaa valmentautua lukemalla tämän oppiaineiston sanastoa sanasto.

Elämänkatsomustiedon kokeeseen lue myös ainakin kerran viikossa Elämänkatsomustiedon (opetushallituksen) opetussuunnitelmaohjeen sanat aakkosjärjestyksessä.

Filosofian kokeeseen lue ainakin kerran viikossa Filosofian(opetushallituksen) opetussuunnitelmaohjeen sanat aakkosjärjestyksessä.

Elämänkatsomustieto ainereaalissa

Elämänkatsomustieto on eräs lukion reaaliaineista. Elämänkatsomustiedon ainereaalissa kokelas valitsee vastattavakseen kuusi kysymystä kymmenestä vaihtoehdosta.

Reaaliaineiden sijoittuminen koepäivien kesken: Samana koepäivänä järjestetään evankelis-luterilaisen uskonnon, ortodoksisen uskonnon, elämänkatsomustiedon, yhteiskuntaopin, kemian, maantieteen ja terveystiedon kokeet.

Muuta tietoa

Esitelmä ateismista 9.2.2012 (pdf)
Maailmanuskonnot
Wienin piiri
Valtion ja kirkon ero
Java kielen perusteet versio 0.7
Palautelomake
Jäsenlomakkeet ja palautelomakkeet tekstinä ohjelmoijille

Hyvä lukija!


Sananvapaus on olennaisesti vapautta sanoa sellaista, mitä toiset eivät halua kuulla.

George Orwell


Esipuhe

Kun mikään ei näytä enää suomalaisessa yhteiskunnassa menevän perille eli koulutetun ihmisen päähän, aloitan tämän Alvin Tofflerin tekstillä vuodelta 1970:

Vuosikaudet mustaihoiset amerikkalaiset pitivät sanan "musta" käyttäjiä rotusyrjijöinä. Velvollisuudentuntoiset vapaamieliset valkoiset opettivat lapsiaan käyttämään sanaa "neekeri" ja kirjoitamaan sen isolla alkukirjaimella. Mutta kohta sen jälkeen, kun Stokeley Carmichael oli vuonna 1966 kesäkuussa esittänyt mustan vallan periaatteet Greenwoodissa Missisipissä, sanasta "musta" tuli rotuoikeusliikkeen  sekä mustien että valkoisten jäsenten käytössä ylpeäkaikuinen käsite.  Valkoiset vapaamieliset, jotka oli yllätetty pahan kerran, olivat jonkin aikaa ymmällä tietämättä oliko heidän puhuttava neekereistä vai mustista."

Mainittakoon, että sana "neekeri" tulee espanjan kielen sanasta "negro", joka on suomeksi musta.

Sitten varsinainen esipuhe

Tämä aineisto on suunnattu kaikille tästä aiheesta kiinnostuneille ihmisille, niin lapsille, nuorille kuin aikuisillekin. Aineistoon tutustuminen ei edellytä taustatietoja. Parhaiten asioita oppii lukemalla aineiston alusta loppuun.

Aineistoa tehdään "ilmaisen lähdekoodin" periaatteella. Jokaisen aineiston alkuun merkitään viimeinen päivityspäivämäärä.

Aineiston tekijöiltä on silloin tällöin tiedusteltu, ovatko nämä oppimateriaalit kouluhallituksen tai opetushallituksen hyväksymiä. Kouluhallitusta ei ole ollut olemassa pitkiin aikoihin, ja opetushallituksen oppikirjasensuuria ei ole liioin ollut pitkään aikaan. Useimmissa tapauksissa elämänkatsomustiedon oppimateriaaleista päättää elämänkatsomustiedon opettaja

Kaikista aineiston epätarkkuuksista vastaa tämän sähköisen julkaisun vastaava päätoimittaja fil. maist. Erkki Hartikainen, jolle voi lähettää palautetta osoitteeseen erkki.hartikainen@saunalahti.fi tai etkirja@dlc.fi tai erkki.hartikainen@ateismi.fi

Toimittaja päättää, ottaako hän huomioon palautteen.

Ursprunget till "livsåskådning" (elämänkatsomustieto) i finska skolor

Erkki Hartikainen 2012/10/29

Pekka Elo, en senior rådgivare med Finlands Utbildningsstyrelsen är existentialist och agnostiker. Han är min primära motståndare i världen. Han har använt mycket tid att göra "livsåskådningen" i finska skolor som dåliga som möjligt. Livsåskådning är obligatoriskt för icke-medlemmar i kyrkorna i Finland.

Søren Aabye Kierkegaard (/ s?r?n k??rk???rd / eller / k??rk???r /, Danska: [s? ? ?n ki?????? ? ?] (lyssna)) (5 ??maj 1813 - 11 november 1855) var en dansk filosof, teolog, poet, samhällskritiker och religiös författare. Han anses allmänt vara den första existentialistiska filosofen.

Mycket av hans filosofiska arbete behandlar frågor om hur man lever som en "enskild person", att prioritera konkreta mänskliga verkligheten på abstrakt tänkande, och betonar vikten av personligt val och engagemang.

Hans teologiska arbete fokuserar på kristen etik, om institutionen i kyrkan och på skillnaderna mellan rent objektiva bevis för kristendomen. Han skrev om individens subjektiva relation till Jesus Kristus, Guds-Man, som kom genom tro.

Hans psykiska verk utforskade känslor av individer när de ställs inför livsval. Hans tänkande var påverkad av Sokrates och den sokratiska metoden.

Kierkegaard använder världsbild (Verdens-Anskuelse) och livsåskådning (Livs-Anskuelse) synonymt, men livsåskådning råder i hans verk. Kierkegaards betoning på livsåskådning i stället för världsbild är inte en tillfällighet. Den visar hur Kierkegaard översätter kunskapsteoretiska begreppet tyska idealismens till en existentiell koncept med etiska dimensioner.

I sin existentiella filosofin beskriver Kierkegaard olika sätt att förhålla sig till sig själv och till verkligheten. I Kierkegaards estetik, är det oeftergivligt villkor för enhet en roman. Enligt Kierkegaard behöver en författare också att leva upp till ett etiskt ansvar.

Livsåskådning kan förstås som att orientera människor på deras olika existentiella stadier. Man måste lämna bakom de preliminära livsåskådningar (det estetiska och det etiska livssyn), eftersom dessa åsikter är bara illusoriska liv visningar: den kristna livsåskådningen den enda som verkligen kan kallas en livsåskådning.

Således går livsåskådning till hjärtat av Kierkegaards existentiella filosofi, eftersom den betonar plikt och betydelse för den enskilde att förstå sig själv, sin villkorlighet och sin frihet.

Det finns många sätt att misslyckas i att utveckla en livsåskådning. Enligt Kierkegaard, de flesta människor undvika detta existentiella behov alls.

Det är en uppgift för den moderna författaren att göra sin publik uppmärksamma själva - genom att konfrontera dem med författarens eget liv utsikt (oavsett om det preliminära själv, och det må vara liv över en pseudonym eller av en riktig författare). I denna dimension, många författare misslyckas. Därför livet är vy det viktigaste kriteriet i Kierkegaards estetik att kategorisera och bedöma ett konstverk.

The origin of the "life view" in Finnish schools

Erkki Hartikainen 10/29/2012

pekka-elo

Mr. Pekka Elo, a senior adviser with the Finnish National Board of Education

Mr. Pekka Elo, a senior adviser with the Finnish National Board of Education is an existentialist and an agnostic. He is my primary opponent in the world. He has used much of time to make the "life View" in Finnish schools as bad as possible. Life view is compulsory for the non-members of the churches in Finland.

kierk

Søren Kierkegaard

Søren Aabye Kierkegaard (/?s?r?n ?k??rk???rd/ or /?k??rk???r/; Danish: [?s???n ?ki????????] ( listen)) (5 May 1813 ? 11 November 1855) was a Danish philosopher, theologian, poet, social critic, and religious author. He is widely considered to be the first existentialist philosopher.

Much of his philosophical work deals with the issues of how one lives as a "single individual", giving priority to concrete human reality over abstract thinking, and highlighting the importance of personal choice and commitment.

His theological work focuses on Christian ethics, on the institution of the Church, and on the differences between purely objective proofs of Christianity. He wrote of the individual's subjective relationship to Jesus Christ, the God-Man, which came through faith.

His psychological work explored the emotions and feelings of individuals when faced with life choices. His thinking was influenced by Socrates and the Socratic method.

Kierkegaard uses world view (Verdens-Anskuelse) and life view (Livs-Anskuelse) synonymously, but life view prevails in his works. Kierkegaard?s emphasis on life view instead of world view is not coincidental. It shows how Kierkegaard translates the epistemological concept of German Idealism into an existential concept with ethical dimensions.

In his existential philosophy, Kierkegaard describes different ways to relate to oneself and to reality. In Kierkegaard?s aesthetics, it is the conditio sine qua non for the unity of a novel. According to Kierkegaard, an author also needs to live up to an ethical responsibility.

Life view can be understood as orienting people on their different existential stages. One needs to leave behind the preliminary life views (the aesthetical and the ethical life view), since these views are only illusionary life views: the only one that can truly be called a life view is the Christian life view.

Thus, life view goes to the heart of Kierkegaard?s existential philosophy, since it emphasizes the duty and importance of the individual to understand himself, his conditionality and his freedom.

There are many ways to fail in developing a life view. According to Kierkegaard, most people evade this existential demand at all.

It is the task of the modern author to make his audience pay attention to themselves ? by confronting them with the author?s own life view (be it preliminary itself, and be it the life view of a pseudonym or of a real author). In this dimension, many authors fail. Therefore, ?life view is the main criterion in Kierkegaard?s aesthetics to categorize and judge a work of art.

Lisätietoa

Ateistiuutiset

Atheist books

Dictionary of Atheism

Edvard Westermarck (1907): Siveys ja kristinusko

Ensimmäinen suomenkielinen ateismin oppikirja

Esitelmä ateismista 30.10.2003

Esitelmä posthumanismista 16.2.2004

Ilmaisia Numerosudokuja

Joulun alkuperä

Jumaluusoppineet Wikipedian kimpussa

Lavanam on terrorism

Lavanam: Let all of us search for new means

Lavanam's open letter to Naxalite (Maoist) friends

Rolf Lagerborg (1907): Kristinuskon opetusta vai maallista siveyskasvatusta

Write to Lavanam

Värisudoku Excelillä

Värisudokun rakennusohje

Kotisivu

etkirjat

http://www.ateismi.fi

http://www.ateistit.fi

Dieselöljytutkija Matti Karhusen kotisivu

Publisher: Atheis Association of Finlan

Matematiikan harjoitin

http://etkirja.pp.fi/laskuharjoitin.html

Matematiikan harjoituksia laskutoimitusten opettelusta lukion matematiikkaan. Tekijä on entinen matematiikan lehtori.

Jumalaton kulttuurilehti - Goddless culture magazine

In English and in Finnish

Ajantasainen verkkolehti, joka esittelee uskontokuntiin kuulumattomien ajatuksia ja oikeuksia eri puolilla maailmaa. Osa uutisista ja artikkeleista on englanniksi, osa suomeksi ja osa molemmilla kielillä.

Julkilausuma lukion opetuksesta

Kirjoja

Best selling atheist books

Alla olevan kirjan voit tilata osoitteesta:
 
http://www.vastapaino.fi
/vp/index.php


Alla olevien kansikuvien kirjoja voit tilata osoitteesta:

http://www.terracognita.fi/





Ehdotus lukion opetuksen järkiperäistämiseksi

Suomen Ateistiyhdistys ry. kannattaa kaikkien mielipideaineiden poistamista kouluista. Erityisesti oman uskonnon opetus on mielipideopetusta.

Suomen ateistiyhdistys vastustaa kuitenkin jyrkästi kaikille yhteiseen "elämänkatsomustiedon" opetukseen siirtymistä lukioissa. Se merkitsisi Ruotsin mallin mukaista uskonnon opetusta eli sitä, mitä Kulosaaren yhteiskoulussa nyt opetetaan.

Kulosaaren yhteiskoulun kaikille pakollisen opetussuunnitelman löydät napauttamalla tästä.

Koska peruskoulun järkeistäminen on Suomen äärivanhoillisessa mielipideilmastossa mahdotonta, ehdotan että järkeistäminen aloitetaan lukiosta.

Kun oman uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetusta on peruskoulussa 9 vuotta, on kohtuutonta, että sitä on lukiossa.

Koska lukion elämänkatsomustiedon opetus oli aikoinaan filosofian opetusta ja nykyään huuhaata, ehdotan, että oma uskonto ja elämänkatsomustieto poistetaan lukiosta ja muutetaan filosofian opetusta niin, että lukioissa filosofian nykyiset kurssit 2, 3 ja 4 ovat pakollisia. Samalla on päätettävä, että näiden kurssien sisältöjä ei muuteta lisäämällä niihin uskontotietoa.

Koska lukioissa on paljon evankelis-luterilaisia uskonnonopettajia, ehdotan, että heitä varten luodaan lakkautuspalkkajärjestelmä siirtymisajaksi. Vastaavasti teologikoulutusta vähennetään niin, että lukioiden evankelis-luterilaisen uskonnon opettajat voivat siirtyä joustavasti evankelisluterilaisen kirkon tehtäviin.

Nykyisin pätevät elämänkatsomustiedon opettajat katsottakoon päteviksi lukion filosofian opettajiksi.

Siirtymäajaksi myös opettajakoulutusta vailla olevat, joilla on yliopistossa suorittettu vähintään keskimmäinen oppimäärä filosofiassa, katsottakoon päteviksi lukion filosofian opettajiksi.

Lakkautuspalkka lisää menoja, mutta teologikoulutuksen keskeyttäminen pienentää menoja.

Kun joukko teologian professoreja joutuu lomautetuiksi, tämä on vain osoitus siitä, että kansalaisia lomautetaan tasapuolisesti kaikissa yhteiskuntaluokista.

Todellisiä hyötyjiä ovat lukiolaiset.

Mainittakoon, että alempaa löytyvät täysin ilmaiset lukion filosofian oppikirjat.


If you will help us please put links to your home pages!