Nettimarkkinointia vaiko huumaa

Internetin noustua pinnalle, ovat useat yritykset tuoneet omat tietonsa ja mainoksensa Internetiin ja odottaneet mahtavia tuloksia. Valitettavasti monissa tapauksissa näin ei ole käynyt. On odotettu liikaa ajattelematta tarkemmin nettikulttuuria.

Seikkaillessani Internetissä, olen sattumalta huomannut useiden yritysten ja laitosten tuovan itsensä näkyville Internetiin, mutta unohtaneet Internet-palvelunsa kokonaan muussa markkinoinnissa.

Useinkaan yritysten Internet-palvelua ei tuoda esille millään lailla. Ei edes Internetissä itsessään. Halutaan saada oma Internet-palvelu, kuin kilpailijakin on sinne menossa. Mainostetaan suurimmissa päivälehdissä omia palveluitaan, kertomatta lisätiedosta omilla Internet-sivuilla. Unohdetaan, etteivät nettailijatkaan välttämättä vahingossa eksy yrityksen sivuille, saati ne muut jotka eivät nettaile.

Kalliita, vaikkakin suhteessa edullisia järjestelmiä pidetään yllä unohtaen kokonaan markkinointi. Tämän jälkeen itketään, kun Internet ei sitten tuonutkaan kauppoja ja tuhansia markkoja, jopa satoja tuhansia markkoja meni hukkaan.

Kun järjestelmää lähdetään luomaan, tulisi ensin miettiä tarkkaan, että mitä Internetissä kerrottaisiin ja kuinka Internetiä hyödynnettäisiin tehokkaasti.

Tämän jälkeen tulisi hankkia WWW-sivuille oma vastuuhenkilö, joka päivittäisi tiedostoja. Tämän henkilön tulisi olla läheisessä yhteistyössä markkinoinnista vastaavan ja Informaatikon kanssa. Näiden henkilöiden tulisi miettiä tarkkaan, että kuinka saada edes ne jo Internetissä olevat henkilöt kiinnostumaan yhteisöstä ja kuinka tiedottaa ja mihin yhteisön palvelusta.

Kun nämä asiat on mietitty ja lyöty lukkoon, on vuorossa sisällön suunnittelu siten, että jo kerran sivuilla käynyt tulisi sivuille uudelleen. Tässä on hyvin onnistunut sekä Veikkaus Oy ja Työvoimatoimisto. Heidän sivuilleen mennään yhä uudelleen.

Yksi keino saada nettailijat palaamaan uudelleen, on laittaa pystyyn kilpailu, jossa on palkintona yrityksen omia tuotteita, joita löytyy enemmän tai vähemmän poistettavista tarvikkeista tai muuten edullisesti ostettua tavaraa. Myöskään ei pidä unohtaa, että netissä saattaa olla muitakin aiheeseen soveltuvia linkkejä, joita kannattaa käyttää hyväkseen.

Nämä asiat eivät vielä tee omista kotisivuista mielenkiintoista, ellei tekniikka ja ajan käsitteet ole hallussa. Hyvin usein törmää joillain sivuilla liian suuriin kuviin, joiden latautuminen kestää kauan ja osaltaan karkottavat hitailla yhteyksillä liikkuvia nettailijoita. Tekniikka tulee myöskin olla hyvin hallussa, sillä usein olen törmännyt sinänsä mielenkiintoisiin paikkoihin, joissa ensin on suuret kuvat, joiden lataantuminen kestää ja sen jälkeen klikattaessa jotain kuvaa, tulee ilmoitus:
Document contains no data.
Tällöin täytyy olla todella mielenkiintoinen asia, että nettailija jaksaa kerta toisensa jälkeen "reloudata" sivun näkyviin.

Kun sivut ovat hallussa, alkaa sivuista tiedottaminen. Jo nyt monet ovat keksineet kertoa lehdissä tai televisiossa Internet-sivuista. Hyvin usein on kuitenkin unohdettu tiedottaminen verkossa, jossa on oivallisia ja ilmaisia tiedotuskeinoja muistaen netiketin.
Monet ihmiset eivät välttämättä muista koko osoitetta:
http://www.firma.fi/markkinointi/vapaa-aika/sukset/laskettelu/voiteet/kotimaiset/
Siksi pääsivulla tulisikin olla maininta:
"Näistä tiedotimme televisiossa:"

Myöskin tulee ottaa huomioon kirjoitusvihreet, joita väistämättä syntyy. Mahdollisimman monen henkilön tulisi tarkistaa teksti ja sen paikkansapitävyys.

Varsin yleinen naurunaihe netissä on myöskin vialliset linkit, joita on pidetty yritysten sivuilla viimeiset puoli vuotta. Itsekin olen ajan puutteen vuoksi syyllistynyt niihin. Siksi onkin tärkeätä, että WWW-sivuja ylläpitää henkilö, jolla on myöskin aikaa tarkistaa linkkejä kokeilemalla ja jolla on mahdollisuus uudistaa sivuja.

Lisäys 22.07.2002
Suhtautukaa kirjoitukseen ymmärtämyksellä. Se on kirjoitettu joskus 95-97.

Frankin kotisivuille
Frankin horinat

Copyright © Aaro (Frank) Huhtala 1995. Kaikki oikeudet pidätetään.