Suomen Simulaatiopelaajat ry

Valko-Venäjä jyrää Shanghaissa !


Jussi Kaipainen

Kuten Juntan kuvitellussa banaani-tasavallassa, on Shanghaissakin tarkoitus kerätä mahdollisimman paljon hynää omalle pankkitilille. Toisin kuin Juntassa ei pelaaja saa hoidettavakseen jotain tiettyä virkaa yksittäisenä henkilönä, vaan hän edustaa tietyn kansakunnan "kauppahuonetta", joka pyrkii pitämään hallussaan mahdollisimman suurta kakkua koko Shanghain kaupungin kautta kulkevasta kaupasta.

"Tai-panit" tulevat Englannista. Ranskasta, USA:sta. Saksasta, Japanista ja Valko-Venäjältä. Kullakin näistä kauppahuoneista on omat säännöissä määritellyt "erityis-oikeutensa". Rahan keruun ja tallettamisen kannalta merkittävim-piä ovat jenkin monopoli valuutan vaihtoon "valuuttabaarissaan" (jolloin hän pystyy panemaan varojaan pankkiin ilman, että joutuisi heittämään pankkiin pääsystä nopalla) ja ranskalaisen oikeus kerätä kanssapelaajiltaan yhden tehtaan hinnan verran "korvausta" Ranskalaisella Klubilla kerran vuodessa järjestämistään illallisista.

Tosin heidän on ensin saatava omistukseensa molemmat samassa korttelissa olevat kulien hoitamat kauppapaikat. Ja pidettävä ainakin toinen kuli hengissä vastustajan "pyssymiehistä" huolimatta, jotta "bisnekset" pyörisivät. Sama koskee myös muita enemmän tai vähemmän tuottoisia ostettavia "kiinteistöjä", joita kaikki pelaajat voivat tavoitella, paitsi edellä mainittuja paikkoja ja englantilaisille varattua "poliisiasemaa" Shanghai Klubia ja varsinaista paheiden pesää kiinalaista kaupunginosaa lukuunottamatta.

Varsinaisiin rahavirtoihin pelaajat pääsevät rypemään vasta, kun he ovat saaneet pystytettyä kahden kaupan ja jokivarsivaraston muodostaman pyramiidin huipulle tehtaan. Mitä useamman tämänkaltaisen kauppaketjun pelaaja onnistuu pystyttämään ja ylläpitämään, sitä paksumpi rahatukko hänen ahnaisiin sormiinsa tipahtaa vuosittaisena "palkkapäivänä". Mutta vuosi on pitkä aika, pankkiin on vaikea päästä ja kauppaketjun alin, mutta sitäkin ratkaisevampi porras, kulit, on yllättävän haavoittuvainen, kuten peliä pelanneet taipanit tietävät.

Vuosituloihin vaikuttavat tavaraa tuovat laivat ja vastustajien eri "palveluista" kiristämät rahat. Ja jos nyt pakollisista uhkapeleistä ja muista sikailumaksuista sattuu jäämään vähän käteistä, voi olla, että vastapuolen "kolkkaajat" käyvät putsaamassa sinut ennen kuin ehdit omalla vuorollasi käyttää niitä järkevästi. Elikkä yrität hankkia lisää hynää ostamalla kiinteistöjä, kuleja, varastoja ja tehtaita (joko ihan uusia tai vastustajien juuri tuhoamien tilalle). TAI käyttää niitä "rakentavasti" muiden kauppaketjujen tuhoamiseen ja muunlaisten rahalähteiden (esim. Ranskalainen Klubi) riistämiseen omistajalta eli ampumalla tuon pelaajan viimeisen samassa kortelissa olevan kulin.

Koska kaupparuhtinaat itse hyvin harvoin sotkevat itsensä vereen, on kaikkien ostettavissa kulien ampumiseen soveltuvia pyssymiehiä ja "taipanien" ryöstämiseen erikoistuneita "muggereita". Jos löydät tiesi kiinalaiseen kaupunginosaan tongien luo, saattavat nämä pientä maksua vastaan toimittaa jonkin vastapuolen hyvin tuottavan varaston tai tehtaan selvitystilaan. Kiinalaisesta kaupunginosasta voi lähettää myös ilotyttöjä viihdyttämään tiettyä vastapuolen varastonhoitajaa, jolloin tuottava työ hänen osaltaan katkeaa tuolta vuodelta, eikä Tai-pan saa tuloja koko ketjusta.

Lisäksi säännöissä on määritelty "rahankeruu" -jakson ajaksi joillekin kauppahuoneille ja kiinteistöille "henkilökuntaa", joka joko suojelee niiden Tai-pania ja/tai hänen kauppaketjuaan (kuten englantilaisen poliisit, venäläisen henkivartijat, japanilaisen jalkaväkirykmentit ja Jadetemppelin "omistajan" palveluksessa olevat munkit). He voivat myös hoitaa hänen puolestaan likaiset hommat (saksalaisen "vakooja" ja Lido-yökerhon kurtisaani, jonka paljastukset pöyristyttävistä paheistasi lehtien palstoilla maksavat sinulle puolet varoistasi, jos et pääse sinulle epämiellyttävään sopuratkaisuun yökerhon omistajan kanssa.)

Näistä vain venäläisen henkivartijasta on isännälleen apua varsinaisessa loppukahinassa, jossa katsotaan, kuka on rikkain ja onnekkain (eliminoi muut maasta pois yrittäjät) ja ketkä pääsevät pyyhkimään Shaghain pölyt jaloistaan ennen kommunistien valtaan nousua vuonna 1950.

Molemmissa niissä peleissä, joissa olen ollut mukana, on Valko-Venäjä selviytynyt voittajana muutamien eläessään rikkaampien lannoittaessa Kiinan kommunistisen tasavallan multaa tai työskennellessä laajoilla riisivainioilla. Juuri tuo piirre (peli ratkeaa vasta viimeisellä nopan heitolla) tekee "Shanghain kauppiaista" tuplasti paremman pelin kuin Juntta, jossa presidentillä ja hänen suosikkiensa klikillä on mahdollisuus jakaa voittoon tarvittavat rahat keskenään. Shanghaissa voi voittaa, vaikkei taskussa olisi pennin hyrrää, kunhan vain seuraa toisten irvokkaita kuolonkorinoita ja sapekkaita kiinankielisiä kirouksia turvallisesti rajan takaa.

Jussi Kaipainen

Ps. Anssille tiedoksi, tämä ole mikään lasten peli ja verrattaessa monopoliin tekee Shanghain triplasti paremmaksi pelitapahtumien yllätyksellisyys ja paremmat mahdollisuudet vaikuttaa pelin kulkuun niin omalta kuin pelikavereidenkin osalta.


Kirjoitus julkaistu pelikerhomme lehdessä "Insignia Imperatoria" 2/1991



Jos olet kiinnostunut strategia- ja simulaatiopeleistä,
ota yhteys Suomen Simulaatiopelaajiin
tai kerhon puheenjohtajaan Eero Hurmalaiseen.

Pelit keskiviikkoisin alkaen klo 17.30 Liesikuja 7 A 3.kerros
Oy Finnrock Ab, VANTAA 01600 (Myyrmäki)
.
Pelikerhomme omat sivut:
Diplomacy SM 1996
Empires in Arms
Empires in Arms (English version)
Empires in Arms and Lady Fortune
Empires in Arms and Lady Fortune (English version)
Europa Universalis
EURODIPCON III 1995 Cirencester
EURODIPCON IV 1996 Oslo
FLAT TOP -Korallimeren taistelu
Keskeneräiset peliprojektit
Ligne Maginot
Ligne Maginot (English version)
Ligne Maginot (In Deutsch)
Machiavelli-turnaus 11/96
Machiavelli-turnaus 1997
Pax Britannica
Ropecon'98
Shanghai!
Suomen Simulaatiopelaajat ry

Pelejä myy mm. Fantasiapelit, Helsinki



Tiedot päivitetty 6.3.2001 Eero Hurmalainen
Takaisin Suomen Simulaatiopelaajat ry:n kotisivulle