Home

Tr2 - Truman

Sotien seurauksena Suomi oli menettänyt kymmeniä vetureita Neuvostoliittoon ja Valtionrautateillä oli suuri tarve pikaisesti hankkia raskasta tavaraliikennekalustoa. Kotimaiset toimittajat kärsivät raaka-ainepulasta ja koko kapasiteetti oli jo käytössä sotakorvaustoimitusten kanssa. Rautatiehallitus sai hankittua USA:sta 20 kpl alunperin Neuvostoliittoa varten valmistettuja Tr2 veturia. Veturit tulivat käyttöön vuonna 1947 ja numerot 1300-1309 valmisti Baldwin ja 1310-1319 ALCO.

Vastaavia vetureita toimitettiin USA:sta Neuvostoliittoon yli 2000 kpl ja Bachmannilla on malli tästä Russian Decapod -veturista. Tässä aihioksi tuli Bachmannin Spectrum-sarjan malli 81701. Ylärakenteissa on eroja, mutta alusta ja pyörästö voidaan käyttää hyväksi muunnosta tehtäessä.

 

Muunnostyö perustuu Kaj Wikbergin messinkisyövyte- ja uretaanivaluosiin.

 

 

 

Kuvassa olevat mustat osat ovat alkuperäisiä, kaikki muu on muutossarjaa.

 

Tenderin etumainen teli on hiukan liian edessä, kiinnitystä siirretään taaksepäin. Myös telisivut vaihdetaan erilaisiin Suomessa käytettyyn malliin.

 

Suomeen tulleissa vetureissa oli huikan erilainen tenderi.

Alkuperäinen hiotaan sileäksi ja päälle liimataan messingistä tehty versio.

 

Tenderi maalausta vailla.

 

 

 

Suomeen tulleissa yksilöissä oli hiukan suurempi kattila, joten alkuperäinen hiotaan sileäksi ja päälle liimataan styreenilevy. Alkuperäinen nokikaappi kelpaa, mutta piippu ja hiekkakupu tehdään uretaanivaluosilla.

 

 

Veturin takaosasta poistetaan materiaalia, jotta suomalainen ohjaamo saadaan paikoilleen.

 

 

Tr2 on Suomen ainoa musta höyryveturi. Malli on maalattu puolikiiltävällä mustalla ja käsitelty sen jälkeen RustAll patinointiaineella. Tenderissä on Esun LokSound äänidekooderi ja piippuun saa mahtumaan Seuthen savugeneraattorin numero 27. Etupään lamput on toteutettu Miniatronicsin 1,2mm hehkulampuilla joita on himmennetty sopivalla etuvastuksella (riippuu käytetystä ratajännitteestä).