Renault Alpine A110

Renault Alpine A110 Renault Alpine A110 Renault Alpine A110 Renault Alpine A110 Renault Alpine A110 Alpinen synty

Alpinen taustalla on henkilö nimeltä Jean Redele. Sodan jälkeen hän otti vastuun isänsä perustamasta korjaamosta ja kun toiminta oli saatu vakaaksi, niin hän osallistui ralleihin viikonloppuisin ja lomillaan samalla autolla, jolla hän normaalisti hoiti työtehtäviään. Yhdessä kakkoskuskinsa kanssa hän päätti virittää autoa (Renault 4CV) ja se kannatti, sillä ensimmäisessä kisassa (Mille Miglia) hän voitti luokkansa puolen tunnin erolla!

Tässä vaiheessa hän sai idean rakentaa kunnollisen kilpa-auton, sillä hän ymmärsi ne edut, joita viritykset olivat tuoneet. Parantelemalla konetta, runkoa, alustaa ja tekemällä kevyen korin saisi aikaan menestyvän kilpa-auton. Vuonna 1952 hän esitteli auton, jonka nimesi Alpineksi alpeilla ajamiensa rallien kunniaksi.

Yleistä A110:stä

A110 esiteltiin 1962. Paikkana oli Pariisin autonäyttely. A110 oli kehitetty A108 mallista ja varustettiin Renault 8:n moottorilla (Gordini). Auto oli suunniteltu menestymään ralleissa ja se myös lunasti odotukset. Tarjolla oli kolme eri korimallia: Berlinette, Capriolet ja 2+2, joka muuttui Coupe GT 4:ksi. Näistä suosituin oli Berlinette, jota oli 85% koko tuotannosta. Moottorivaihtoehtoja oli useita: 1108 cm3, 1255 cm3, 1296 cm3. Mallissa 1600 oli R16:n kone yksikurkkuisella Weberillä (käännettynä 180 astetta) ja 1600S mallissa R16 TS:n kone tupla Weberillä.

A110:n rallimenestys

Vuonna 1963 José Rosinski ajoi A110:n ensimmäiseen voittoonsa (Rallye des Lions). Samana vuonna Jacques Cheinisse voitti Rallye d'Automne -rallin. Seuraavina vuosina joukko yksityiskuljettajia menestyivät niin kansallisissa kuin kansainvälisissäkin kilpailuissa jättäen taakseen useita tehokkaampia autoja.

1967: Alpinesta tuli Alpine-Renault. Uusia kuljettajia liittyi joukkoon: Gérard Larrousse, Jean-Claude Andruet sekä Jean-Pierre Nicolas tehdaskuljettajina, mukana oli myös useita yksityiskuljettajia kuten Bernard Darniche.

1968: Ensimmäinen Ranskan rallimestaruus. Gérard Larrousse otti kaudella kaksi voittoa (Neige et Glace ja Rallye de Lorraine). Mestaruuden vei neljä voittoa kaudella ajanut Jean-Claude Andruet.

1969: Jean Vinatier ja Jean-Claude Andruet olivat kauden tähtiä, joista ensin mainittu otti Ranskan rallimestaruuden nimiinsä. Coupe des Alpes rallissa kolme ryhmän 6 Alpinea otti kolmoisvoiton ja kolmenneksi tuli Jorma Lusenius/Seppo Halme. A110:llä on siis tullut menestystä myös suomalaiskuskeille.

1970: Berlinette 1600S hyväksyttiin 4-ryhmään, ja sen sallittiin vihdoin kilpailla miltei samoilla ehdoilla tehokkaampia kilpailijoitaan vastaan. Jean-Claude Andruet kruunattiin sekä Ranskan että Euroopan mestariksi.

1971: Berlinette dominoi Monte Carlo -rallia. Ove Andersson voitti Monte Carlo -rallin, Thérier oli toisena ja Andruet kolmantena. Andersson voitti myös Italiassa, Itävallan Alpine -rallin sekä Kreikan Acropolis -rallin, varmistaen näin kansainvälisen mestaruustittelin Alpinelle. Jean-Pierre Nicolas voitti Ranskan mestaruuden.

1972: 1600 cm3 moottori korvattiin tehokkaammalla 1800 cm3 moottorilla. Jean-Claude Andruet dominoi Korsika -rallia. Seurasi useita voittoja eri kuljettajilla: Darniche ajoi Ranskan mestariksi ja Jean-Luc Thérier voitti Cévennes -rallin 1600 cm3 turboahdetulla versiolla. Tämä teknologia olikin alkusoittoa tuleville merkittäville menestyksille.

1973: Ajanjakson huipentuma. Kuvittele tämän ajanjakson parhaat ranskalaiset kuljettajat: Andruet, Darniche, Thérier, Nicolas sekä Piot taitavasti vielä Anderssonin tukemana. Ja mitä vielä, mekaanikkotiimi, joka antoi sydämensä ja sielunsa tähän työhön sekä auto kehityksensä huipulla. Kausi alkoi Andruetin Monte Carlo -rallin voitolla ja neljä seuraavaakin sijaa otettiin Alpinella. Portugalissa Thérier ajoi maaliin ensimmäisenä ja Nicolas toisena. Marokossa Darniche oli lyömätön. Ja loppukausi seurasi samankaltaisena. Alpine voitti ensimmäisen virallisen Rallin MM-sarjan merkkimestaruuden ja Jean-Luc Thérier oli Ranskan mestari.

1974 – 1975: Tehdastallin viimeinen kausi. Nicolas voitti Marokon rallin ja oli toisena Korsikassa. Tämä oli Berlinetten joutsenlaulu ja viimeinen merkittävä A110-mallin voitto tuli Critérium des Cévennes kilpailussa, kuljettajana Jacques Henry.

A110:n seuraaksi tuli A310.

Alpine Suomessa
A310 sivulle
GTA sivulle

Suomen Renault-kerhon pääsivu
Club Renault de Finlande ry
Tämän sivun kuvat on ottanut Jorma Peisalo, oikeudet pidätetään.
renault.kerho@dlc.fi