Kohti Kreetan saarta

Pienen lapsen kanssa matkailusta on usein kuullut kerrottavan hurjia juttuja, mutta harvassa eivät ole myöskään onnistuneet kokemukset! Petri ja minä olemme reissanneet Kreetalla useita kertoja, ensimmäinen yhteisen etelänmatkamme teimme vuonna 1991 Kreetan Rethymnoniin ja sittemmin olemme nähneet myös Georgioupoliksen ja Hanian sekä Kalymnoksen saaren ja Rodoksen. Häämatkallakin vietimme ikimuistoisen 3-viikkoisen uudelleen Rethymnonissa. Nyt otimme tietoisen riskin ja varasimme Fritidsresorilta määrittelemättömän "Säästömatkan", vaikka perheeseemme kuului 1v3kk vanha reipas poika. Tiesimme ainoastaan, että kohteemme on "Länsi-Kreeta" ja, että saamme oman huoneiston omalla WC:lla ja suihkulla. Lentokone kohti Hanian lentokenttää nousi kello 21.15. Olimme saapuneet lentokentälle noin tunti aikaisemmin ja syöttäneet koneen ruumaan 1 ison matkalaukun, Gracon matkasängyn sekä Gracon matkarattaat, jotka pakattiin suureen Finnairin muovipussiin. Aikaa kulutimme kentällä kulkien käytävillä sekä syöttäen pojalle iltapalaa. Lentokentältä löytyy hieno lastenhoitohuone, jossa pyörii myös lastenvideoita ja on paljon leikkitilaa. Lentokoneessa pääsimme istumaan riville 2 ja saimme Aleksi Joonalle seinään kiinnitettävän korin, johon pieni mies pyörimisten jälkeen vihdoin nukahti. Koneeseen olimme varanneet Aleksille mm kuvakirjoja, Brion junia ja rouskuteltavaksi mm keksiä ja juomaksi maitoa sekä tiukkaan paikkaan pillimehua. Hanian lentokentällä kuulimme, että kohteemme on Plataniaksen kylä Haniassa ja, että hotellimme on rauhallinen uima-altaallinen huoneistohotelli kylän laidalla. Täydellistä! Ja kaiken lisäksi huoneistomme oli kaksio ja pervekkeemme maaparveke, joten ei tarvinnut edes huolestua pojan parvekeleikeistä! Ensimmäinen päivä koitti kuumana ja nukuimmekin kaikki yölennon jäljiltä liki kello 11 asti. Aleksi Joona oli melko hämmästynyt uudesta ympäristöstä, mutta oli pian jo kuin kotonaan. Kuumuus ei häirinnyt poikaa, ja meno oli riehakasta ja iloista. Ekana päivänä kävimme tekemässä jääkaappiin tarpeellisia ostoksia, kuten maitoa, jugurttia, tomaattia ja tzatzikia. Samalla tulikin testattua matkarattailla Plataniaksen miltei olemattomat jalkakäytävät. Uimaan meno oli kivaa . Hotellimme uima-altaassa oli myös lastenaltaaksi erotettu puoli, mutta Aleksi Joona ei oikein ymmärtänt, että niin suuressa ammeessa olisi voinut uida. Hotellin altaan miinuspuolena oli vähäinen vapaa tila eli energinen pikku-ukko ei kunnolla mahtunut juoksentelemaan uima-altaan ympärillä. Illalla totesimme, että alamme säilyttämään rattaita hotellin ulkopuolella emmekä raahaa niitä enää portaikossa huoneistoon sisälle. Toisena päivänä ehdimme jo huolestua Aleksin huonosta ruokahalusta. Meillä oli mukana Semperin hedelmäpuuroa, mutta se ei maistunut. Eikä maistunut myöskään Italianpata tai Karjalanpaisti - ainoat suomalaiset valmisruuat joita oli mukana. Poika oli sitä mieltä itse, että olisi tullut mainiostt toimeen pelkällä banaanilla ja vedellä, mutta me vanhukset olimme huolissamme "syömättömyydestä". Mutta eihän poika oikeasti ollut syömätön, päivän aikana hän söi vaikka mitä kun tarkemmin asiaa alkoi pohtimaan ;) Toisena päivänä (10.7.)oli myös isin syntymäpäivä, jota juhlittiin ihan "perhepiirissä" :) Kolmannen päivän aamuna Aleksi herätti kello 8.20. Aamupalalle isi haki kaupasta tuoretta sämpylää, jonka lisäksi vatsaa täytettiin tzatzikilla, tomaatilla, kurkulla, kananmunalla, jugurtilla ja persikkanektariinilla. Meren rannalla Aleksi suorastaan rakastui veteen ja olisi juossut matalikossa vaikka kuinka kauan. Ostimme Aleksille Plataniaksessa rantalelupakkauksen, johon kuului myös pieni vene. Ne lelut toivat iloa koko kehdeksi viikoksi . Ruuaksi Aleksi naposteli nakkeja ja tzatzikia ja välipalla jugurttia. Välipalan jälkeen kävimme kävelyllä oliivi- ja sitrusviljelmien seassa. Samalla reissulla bongattiin myös muutama vuohi, lehmiä, kissoja ja kanoja. Iltakävelyllä kapusimme Plataniaksen kukkulalle ihailemaan auringonlaskua. Aleksi nukahti rattaisiin ja ajattelimme mennä nauttimaan "rauhassa" tavernan antimista...Silmät poika avasi juuri silloin, kun äiti ja isi olivat tehneet moussakatilauksensa. Neljäntenä päivänä poju heräsi jo 7.40. No, ei se mitään, päästiin rannallekin hyvissä ajoin. Takaisin hotellille tultiin taas puolenpäivän aikaan laittamaan poika nukkumaan. Unien jälkeen käytiin viilentymässä taas hotellin uima-altaalla ja hotellin nuori "isäntä" opetti nauravaiselle Aleksille "give me five"-läpsäyksen. Hotellimme oli aikaisempiin poikkeus siinä mielessä,että lämmintä vettä riitti . Kaupasta kävimme hakemassa fetapiirakkaa ja hedelmiä illan välipalaksi. Aleksi tykästyi eniten tummiin viinirypäleisiin Nam, illalla on tarkoitus syödä hotelilla Pitta Gyroksia *slurps* Huoh, viides päivä alkoi kello 7.15. Aamupalla oli leipää, kinkkua, munia ja puuroa pari lusikallista. Se Semperin hedelmäpuuro oli tosiaan turha juttu, ei Aleksi Joona sellaista "vauvamössöä" syö. Aamupalla poju sai maistaa myös ihanaa paksua kaakaojuomaa. Rannalle mentiin noin kello 10. Yllättäen tuuli nousi tosi kovaksi..niin kovaksi, että ostamamme pieni aurinkovarjokin lähti lentoon. Onneksi ei kukaan osunut lentoreitille. Illalla käytiin ekan kerran syömässä kunnolla tavernassa. Aleksille löytyi oma syöttötuolikin. Tänään söimme Xoriatikia (kreikkalainen salaatti) sekä kana-souvlakia ja Giouvetsia. Erityisesti Giouvetsi oli Aleksin mieleen ja poika pistelikin sitä aimo annoksen suuhunsa. Myös salaatin kurkunpalat olivat kivaa naposteltavaa . Kellon viisarit olivat napsahtaneet juuri osoittamaan numeroa 7, kun Aleksi Joona päätti aloittaa matkan kuudennen päivän. Aamupalalla maittoivat murot ja maito. Rannalla ei päästy uimaan suurien aaltojen vuoksi, mutta rannan vesileikitkin olivat ihan kivoja. Välillä oloa viilennettiin syömällä jätskiä Päiväunet olivat taas 2-tuntiset - isi nukkui Aksun kanssa ja äiti huilaili uima-altaalla. Iltapäivällä käytiin Plataniaksen keskustassa ostoksilla ja illan ruokana syötiin pasta-ateria hotellilla. Illalla ihastelimme auringonlaskua pienessä venesatamassa ja syötiin kinkku-juusto-täytteiset crepsit. Nyt on reissu puolessa välissä. Seitsämäntenä päivänä vuokrasimme auton ja lähdimme aamuvarhaisella kohti Kreetan Malediivejä ja ihanan turkoosia vettä. Tuo uimareissu oli todella upea - rantahiekka oli valkoista, vesi turkoosia ja matalaa riitti kymmeniä metrejä rannasta ! Ihana paikka lapsellekin.Päivällä autoilimme Rethymnoniin, paikkaan, johon teimme ekan yhteisen 2-viikkoisen etelänmatkamme vuonna 1991 ja sittemmin 3-viikkoisen häämatkan vuonna 1998. Etsiskelimme erästä tuttua Andreasta, mutta emme löytäneet. Tosin löyisimme edelleen 2 vuotta sitten kirjoittamamme "iskulauseet"erään uimarannan muurilta :) Nostalgista... ;) Kuljeskelimme pitkin tuttuja maisemia ja rukataukoakin pidettiin satamaan lipuvia laivoja katsellen rannalla Illalla autoilimme vielä Hanian keskustaan katselemaan iltaelämää. Vilske oli aivan toinen kuin piskuisessa Plataniaksessa. Päivä oli aivan upea kokonaisuudessaan. Kahdeksannen aamun ekoina tunteina, tarkasti kello 5, Aksu yritti herätä, mutta nukahti onneksi uudelleen. Rannan vesileikkeihin päästiin taas kello 10 ja päiväunet Aksu nukkui tänään rannalla. Hotellille palasimme syömään välipalaa kello 14.30. Iltapäivällä kävimme kylällä kävelemässä ja teettämässä filmirullallisen kuvia ja saimme myös uuden filmin mukaan! Illalla haettiin "take away" pitsaa hotellille. Hämärissä selvisi myös syy, miksi Aksu meinasi heräillä edellisenä yönä...uusi poskihammas oli puhjennut. Yhdeksännen aamun aamupalaan kuului taas tuoretta leipää, kahvia, hedelmää ja kananmunia. Kävimme vaihtamassa rahaa ja piipahdimme leikkimässä hiekkaleikkejä. Illalla haimme Aleksi Joonasta piirretyn karrikatyyri-piirustuksen. Heh, se on aivan tosi loistava! Isikin innostui ja piirrätytti itsestään samankaltaisen pilakuvan. Nyt kotiamme koristaa oma pieni kauhugalleria ;) Illalla tapasimme myös erään Kouvolalaisen perheen, joka oli ollut kanssamme samalla lennolla. Istahdimme yhdessä katselemaan katukahvilsn nojatuoleista ihmisvilinää ja sovimme myös tapaavamme huomennakin. Kymmenes päivä valkeni aurinkoisena, kuten odottaa saattoi. Kuljeskelimme pitkin Plataniaksen raitteja ja leikimme hiekkarannalla tovin verran. Päiväunet Aleksi Joona nukkui taas rannalla ja vanhukset saivat siis uinahtaa itsein aurinkoon noin tunnin ajaksi. Illalla tapasimme siis sen kouvolalaisen perheen ja velitsimme tavernan, jossa oli myös lapsille oma liukumäki ja keinut. Paikassa oli myös kaksi ruotsalaista tytsyä, jotka oli palkattu kaitsemaan pilttejä vanhempien ruokailun ajaksi. Ihan kiva idea, mutta kun näitä pienoisia oli siinä tavernassa aika monta ;) Ruokailun jälkeen äitiä alkoi paleltamaan ja hän olikin aivan varma, että oli saanut päivällä auringonpistoksen. Siitä huolimatta piipahdimme naapurikylässä vielä lasillisella ennen siirtymistä omaan hotelliin. Pöh, äiti mittasi kuumeen hotellilla ja sitähän olikin jo 38,6 astetta! Siis mamma on nyt kipeä :( 11 päivä olikin sitten isä-poika -päivä, samoin kuin oikeastaan kaikki loppureissun päivät. Miehet käyskentelivät kylällä ja olivat rannalla ja mamma pysytteli sisällä ja sängyn pohjalla kuumetta parannellen. Onneksi kuume aina päiväsaikaan kaikkosi...mutta ei tämä taida auringonpistos olla, kun se ei meinaa ollenkaan helpottaa. Illalla syötiin hotellilla - Pete kipaisi meille maukkaan Take Away Pizza Specialen ;). 12 päivä miehet ulkoilivat taas aamupäivän kaksin rantsussa, äiti uskaltautui mukaan iltapäivällä kun aurinko ei enää kuumottanut niin kovasti. Kuume on mammalta melkein jo helpottanut, mutta nyt olisi paikallaan sellainen vessa, jonka saisi näppärästi kuljetettua mukana paikasta toiseen ;) Kävelimme kuitenkin naapurikylään keramiikkapajan tehtaanmyymälään ihastelemaan kauniita esineitä. Hotskalla käväisimme taas illalla ja auringonlaskun jälkeen lähdimme vielä kaupungin vilinään. Tapasimme myös tutut kouvolasta, mutta nyt ei äitillä kantti kestänyt pysähtyä minnekään pitkäksi aikaa...sitä vessaa kun ei mukana ollut... 13 päivänä miehet viettivät taas kaksin aamupäivän ja iltapäivällä äiti uskaltautui pienelle kävelylenkille, vaikka vatsassa nipistelikin aika ajoin oikein kunnolla. Ihasteltiin mm ulkoilma-elokuvateatteria ja ihania pieniä kujia sekä tehtiin pari tuliasilöytöä. Ilta kulutettiin lähinnä pakkaamalla matkatavaroita, sillä viimeinen ilta Plataniaksessa oli alkanut. Aleksi Joona kävi nukkumaan ja me vahukset istuskelimme parvekkeella hiljaisuudesta nauttien. 14 päivä perheen miehet saivat äitin yllätettyä oikein kunnolla. Oli nimittäin äiskän synttärit ja pojat olivat ostaneet upean kaulakorun sekä kauniin korvakorut! Äiti oli kyllä aivan ällikällä lyöty moisesta ylellisyydestä ;) Koska oli viimeinen päivämme, saimme puhuttua huoneellemme jatkoaikaa kello 17 asti...Onneksi, sillä lähtö hotellilta oli vasta noin kello 23! Lento koto-Suomeen lähtisi taas kello 1.15 Hanian lentokentältä. Aamupäivä kulutettiin rannalla, vaikka äitin vatsa olikin hyvin arvaamattomassa kunnossa. Aleksi Joona nukkui päiväunet hotellilla ja isi nautiskeli uima-altaalla sillä aikaa. Kun luovutimme huoneet, otimme suunnaksi Plataniaksen keskustan ja tarkoituksena oli tehdä viimeiset tuliaisostokset, sillä aikaa tosiaan tapettavana jokunen tunti. Keskustassa äiti käväisi apteekissa kysymässä neuvoa inhottavaan ripulivatsaan ja apteekkarimies möi äidille lääkkeen, joka tosiaan tehosi h e t i !! Ihanaa, sillä lentomatka oli ollut aika kurja, jos olii koko ajan pitänyt rampata lentokoneen ahtaassa vessassa. Aleksi kulutti aikaa pyörähdellen pikkuisissa karuselleissa pelisalin ulkopuolella - viimeisen päivän kunniaksi oikein monta kertaa. Aleksi Joona nukahti illalla rattaisiin kello 21 aikoihin ja nukkui siihen asti, kun bussi tuli meitä hotellilta hakemaan. Matka kentälle meni oikeastaan ihan hyvin, mutta lentomatkan alku oli kyllä jo melkeinpä pahimmasta painajaisesta. Koneessa oli paljon lapsia ja kaikki olivat jo kello 1 yöllä hyvinkin yliväsyneitä. Alkulennosta melkein tunti meni kiukkua vääntäen, mutta kun uni tuli, sitä riitti ihan Helsinki-Vantaalle asti! Eikä äitin pitänyt käydä lentokoneen vessassa kertaakaan :) Matka oli kertakaikkisen upea kokemus, kun kaiken antoi mennä omalla painollaan. Onhan matkan kulku aivan toinen kuin ilman lasta matkattaessa, mutta ihanaa kuitenkin oli! Kokemus, joka tosiaan kannatti hankkia! Matkakuvia Aleksin GALLERIASSA Takaisin Aleksin Kotisivulle TÄSTÄ Päivitelty 14.10.2000.......k e s k e n e r ä i n e n s i v u