SHORINJI KEMPO
Helsinki Branch


- ken zen ichinyo -
Manji

Shorinji Kempo on japanilainen itsepuolustustaito

Perustettu Japanissa 1947, perustaja Kaiso Doshi So, (Michiomi Nakano).

1928 kahdeksantoistavuotias Doshin So meni Kiinaan, ja asui siellä 17 vuotta. Hän palasi sodanjälkeiseen Japaniin vuonna 1946 ja lokakuussa 1947 kotonaan Tadotsussa, Kaiso järjesteli Kiinassa oppimiaan tekniikoita järjestelmäksi, jonka hän nimesi Shorinji Kempoksi ja alkoi opettaa sitä. Lisää...

Shorinji Kempon pääpaikka, Hombu on Japanissa Tadotsussa. 1970-luvun alusta lähtien on Shorinji Kempo levinnyt myös voimakkaasti Japanin ulkopuolelle. Nykyään Shorinji Kempoa harjoitellaan yli 40:ssä eri maassa.

Harjoittelu sopii kaikille:
Shorinji Kempo tarjoaa monipuolista treeniä, joka sopii kaikille. Teho ei perustu suorittajan kokoon tai voimaan, vaan tutkittuihin fysiologian periaatteisiin. Yhtenä keskeisistä periaatteista on Keimyaku no ri (meridiaaniperiaate) – hermopisteiden käyttö (kyusho), joita käytetään Shorinji Kempossa hyökkäyksissä ja puolustuksissa.

Kaikki harjoittelijat harjoittelevat yhdessä vyöasteesta riippumatta, auttaen toinen toisiaan kehittymään fyysisesti että henkisesti. Harjoittelu tapahtuu harjoitussalilla – Dojo – ohjatuissa harjoituksissa, joko puulattialla tai tatamilla.

Itsepuolustus:
Shorinij Kempon yksi ominaispiirteistä shushu koju – puolustus on esisijaista, hyökkäys toissijaista. Shorinji Kempon tekniikat on rakennettu siten, että ne alkavat puolustuksella. Vastahyökkäys tulee vasta sen jälkeen, kun puolustaja on saanut suojattua itsensä. Tämä johtuu siitä, että Shorinji Kempo on kamppailulaji, jota käytetään vain väkivaltaa vastaan puolustautumiseen.

Henkinen ja fyysinen treeni:
Shorinji Kempon harjoittelun tavoitteena on tulla ihmiseksi, joka on vahva sekä fyysisesti että henkisesti. Tyypillinen harjoitus alkaa Chinkon gyo harjoituksella, jossa luetaan lajin tunnustus (Shijo), velvoite (Seigan) ja periaate (Seiku). Chinkon harjoittelun tavoite on rauhoittaa kehomme ja mielemme harjoitteluun sopivaan tilaan. Harjoittelu jatkuu lämmittelyllä ja venyttelyllä, etenee perustekniikkaan, paritekniikkaan ja sparraukseen (Randori). Treenit päättyvät intervalliharjoituksiin, nopeustreeneihin ja kipupistetekniikkoihin. Harjoitusten pituus on 1,5 – 2 tuntia.

Shorinji Kempon harjoittelun kautta jokainen voi saada itseluottamusta ja lisätä sekä omaa, että ympärillä olevien ihmisten onnellisuutta. Auttamalla toinen toistaan kaikki voivat parantaa kykyä kohdata yhteiskunnassa esiintyvää epäoikeudenmukaisuutta.

Alkeiskurssit:
Alkeiskurssit alkavat tammikuussa ja elokuussa ja ne kestävät noin 5 kuukautta. Alkeiskurssin lopussa on 6.kyun vyökoe. Vyökokeeseen kuuluvat 6.kyun tekniikkalistan mukaiset tekniikat sekä kaksi kirjallista kotitehtävää Shorinji Kempon periaatteista. Sopiva harjoitteluasu alussa on verkkarit ja t-paita tai aiemmin hankittu valkoinen budo-asu (Dogi / gi) (ja valkoinen vyö). Harjoituspukuja tilataan kurssin aikana yhteistilauksena Japanista. Alkeiskurssimaksu ei sisällä vakuutusta, vaan jokainen huolehtii omasta vapaa-ajan tapaturmavakuutuksestaan. Laji ei kuitenkaan sisällä ottelukilpailutoimintaa, joka sellaisenaan vähentää riskejä. Alkeiskurssimaksu suoritetaan pankkiin seuran tilille heti aloittamisesta.

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä joko sähköpostilla helsinki@shorinjikempo.fi / vantaa@shorinjikempo.fi tai tule paikan päälle katsomaan ja kokeilemaan. Kokeileminen ei maksa mitään.